«Høyre hånd over venstre skulder»

Selma Lønning Aarø (Wikipedia) skrev boken «Høyre hånd over venstre skulder» i 2008. Jeg ble fasinert og likte boken veldig godt. Jeg hørte den som lydbok til og fra jobben, og har bestemt meg; denne forfatteren skal jeg lese mer av.

De som har vært i Roma vet jo at de skal stå med ryggen til Trevi-fontenen og kaste en mynt uti med venstre hånd over høyre skulder dersom man ønsker seg tilbake.

Selma Lønning Aarø

Dødskysset?
En mann kysser en kvinne, før han løper rett ut i gaten og blir påkjørt. To av romanens sentrale skikkelser, en ung jente og en gravid kvinne, står hjelpeløse og sjokkerte på hver sin side av gaten og ser på mannen som ligger livløs på asfalten. Så snur de seg begge og går, uten å se seg tilbake og uten et ord til noen. Og allerede her er leseren fullstendig fanget i et grep vi blir værende i lenge etter at boken er ferdiglest. Hvem er han? Hvorfor løp han? Og hvem er de to kvinnene? (Bokklubben)

"Venstre hånd over høyre skulder"

Slik starter denne fantastiske romanen, siden følger man disse to kvinnene og de andre personene som forfatteren beskriver. Den ene er elskerinnen, den andre er hans datter, og kanskje man ikke skal si mer for å foregripe begivenhetenes gang. Jeg vil anbefale boken på det varmeste. Historien er trist og gripene, utrolig hvordan ting flettes sammen.

Dette innlegget ble publisert i Bøker. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar