Tatt av Kvinnen

Denne boken av Erlend Loe burde være konfirmasjonsgave til alle unge menn. Selv har jeg gitt den bort noen ganger til noen som har trengt den. Les om boken på Wikipedia. Boken ble skrevet i 1993 og laget film av i 2007, regissør Petter Næss.

Norsk skoleforum analyserer boken. 

Tatt av kvinnen.

Boken er fantastisk og handler om en ung mann som blir fanget av en kvinne. Kvinnen heter Marianne, og er veldig dominerende og han er usikker på om han elsker henne. Selv om han har denne usikkerheten vil han heller ikke gi slipp på henne. (Norskbloggen)

Omtale av filmen på Wikipedia. og på Norskbloggen.

Hovedpersonene i filmen blir spilt av Trond Hausa Aurvåg og Mariann Saastad Ottesen. Aurvåg har tatt god vare på karakteren fra boka, både innenfor ansiktsmimikk, kroppsspråk, replikker og tankesett. (norskbloggen)

Selv var jeg så heldig å få jobbe en uke sammen med hovedpersonen da jeg var i praksis i en barnehage i Bærum for mange år siden.

Dette innlegget ble publisert i Bøker, Filmer, Kunst og kultur. Bokmerk permalenken.

2 svar til Tatt av Kvinnen

  1. Tilbaketråkk: Stille dager i Mixing Part | Anniken Røils blogg

  2. Ompabop sier:

    Jeg synes også han som spiller hovedpersonen i boka tolker rollen utrolig bra. Det er litt vanskelig å vite om hovedpersonen er litt tilbakestående eller om han bare ser tilværelsen som utrolig enkel, men det synes jeg Aurvåg klarer å spille veldig fint. Jeg er aldri i tvil om karakteren på samme måte som når jeg selv leser boka. (Av en eller annen grunn hører jeg forresten stemmen til Per Christian Ellefsen som fortellerstemmen når jeg leser…)

Legg igjen en kommentar