Fyrtårn

Jeg samler på fyrtårn, opplevelser rundt disse og håper på sikt at jeg kan overnatte i minst ett fyrtårn pr. år.

Fyrene i Oslofjorden

En flott bok om levende kulturminner og spennende reisemål. En bok om Oslofjordens fyrtårn, fra Færder ytterst i Oslofjorden til Dyna fyr utenfor Bygdøy. Nå har mange av disse fyrene fått nye roller som spennende feriemål for allmennheten.

Boka forteller historien om fyrene og folkene som har bemannet dem, og gir mange tips til dem som nå vil besøke disse fantastiske byggverkene og kulturminnene. Boka om Oslofjordens fyr er rikt illustrert med gamle og nye fotografier, flotte tegninger og gode kart. 

Det er Per Roger Lauritzen og Andrè Schau som er forfattere til denne vakre boken. Jeg så den hjemme hos min mor. Det er mulig hun har inspirert meg til å samle på fyr. Selv feiret hun sin 70-årsdag på Dyna fyr, og har i tillegg reist rundt og faktisk overnattet på noen fyr.     

Dyna fyr

 

Jeg ligger noe etter, men jeg giftet meg i toppen av gamle Jomfryland Fyr og overnattet der også året etter. Til orientering, Jomfuland fyrtårn har ikke tak på toppen, det gikk bra under bryllupet, da var det sol og vindstille, året etter renget det noe og blåste, alt har sin sjarm.

Jomfruland fyrtårn

Dette innlegget ble publisert i Bøker, Fyrtårn, Natur og miljø, Turer. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

