En svale gjør ingen sommer…

…men to, det må jo bety at sommeren er nær, veldig nær. Man kan jo bli litt i tvil i disse dager. Er dette sommer?

Svale

Nå, etter en lite ferie på Samos, er jeg usikker på det med svaler i det hele tatt. Alt som ser ut som svaler, er ikke svaler. Det kan fore eksempel være tårnseilere. De bare ser ut som svaler. I følge min onkel er det viktig å se forskjell på nettopp dette. Eller i det hele tatt å se opp, se på fugl. Bli en fugletitter. Svein Oves blogg

I D2 en lørdag leste jeg følgende artikkel: «Forventningsfugl». En svale gjør ingen sommer, heter det seg. Det er fuglebloggeren Julian Bell uenig i. En flott artikkel om det å bli en fugletitter, eller hva er en fugletitter? Hva gjør de, bare ser de på fuglen, observerer den, krysser av eller loggfører hvor mange fugl de har sett eller hørt, i eget land, fylke, kommune eller egen hage? Fugletitterne blir flere og flere, mens fuglene dessverre blir færre og færre.

Jeg ser etter fugl hele tiden på jobb, med små nysgjerrige barn, og jeg lærer mye, og det vil jeg fortsette med. 

Seiler

Når det gjelder svaler har jeg forstått at de tilhører spurvefugler. I Norge har vi videre taksvale, låvesvale og sandsvale. Seilerne derimot har vi bare en av i norge og det er tårnseiler. (Wikipedia).

Dette innlegget ble publisert i Ferie og fritid, Fugler, Natur og miljø. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

