Edvard Munch, «Skipsopphugging»

Skipsopphugging

 

I forbindelse med at min mann fylte år nylig, bestemte jeg meg for å male et maleri til han.

Jeg er veldig fasinert av Edvard Munch, og siden min mann er fra Kragerø, ville jeg male et bilde som Munch har malt i Kragerø.

Det ble ikke «Solen», «Historien», «Galopperende hester» eller andre kjente bilder fra Kragerø, men «skipsopphugging». Grunnen er at bestefaren til min mann bodde i det ene hvite huset oppe på heia.

Her lå huset

Min versjon

Da Munch kom til Kragerø, var seilskutetida nesten over. I ett av sine malerier har kunstneren udødeliggjort et av byens skip. Bildet viser barken ”Alfarin” mens den ble vraket i 1909. Maleriet dokumenterer ikke bare en enkelt båts skjebne, men signaliserer slutten på en æra i byens historie. ”Alfarin” ble bygd for konsul og reder Thomes Thomesen i 1873, og var størsteparten av sin levetid i lokalt eie. Skutas merkelige navn betyr sannsynligvis ”Den som farer over alt”, altså en ”allfarer” på verdens sju hav. Opphogginga av skipet foregår i Bonneviebukta, og i bakgrunnen ser vi Tangeheias bratte skrenter. Tidligere hadde det vært skipsverft i bukta nedenfor kirken, men i årene etter 1900 drev kjøpmann Olsen skipsopphoggeri her. Dette området ble sterkt forandret da jernbaneanlegget kom på 1920-tallet. Tunnelen, som nå går under Tangeheia, ble opprinnelig bygd for togene, men ble gjort om til biltunnel da Kragerøbanen ble lagt ned på slutten av 1980-tallet. Hvis vi i dag oppsøker stedet der Munch sto og malte, kan vi gjenkjenne den steile skrenten og veien. De hvite og gule husene langs veien er borte, mens husene oppe på heia står fortsatt. (Kilde:munchjubileet.no)

Dette innlegget ble publisert i Edvard Munch. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Edvard Munch, «Skipsopphugging»

  1. Tilbaketråkk: En utrolig fin gave « Svein Ove Isaksen’s Blog

Legg igjen en kommentar

