Politi og røver

Første gang jeg leste «Politi & røver» gikk det litt tregt, men så bestemte jeg meg for å lese den igjen, og kombinerte boken med lydbok, da ble boken mye mer interessant. Boken er en dokumentar om organisert kriminalitet, i Oslo og særlig på Tveita.

Politi og røver

Politi og røver

Jeg er vokst opp ikke så langt fra Tveitasenteret, eller EPA som vi også kalte det. Da jeg flyttet til dette området, var det ingen drabantby der, kun Tveten gård hvor det var ridehester. Så kom Tveita, og alt ble på en måte forandret, først kom noen få boligblokker, og så fler og fler, høyere og høyere.

Da Tveitagjengen oppsto, var jeg flyttet hjemmefra, men jeg kjenner meg godt igjen. Det ble vel et tøff miljø på Tveita, men det var aldri utrygt hverken å gå på Tveitasentret eller være i området rundt, hvor jeg er vokst opp på seksti- og syttitallet.

Boken til Østli beskriver godt hvordan både politiet og røverne jobbet og hadde det, og han har klart på tre år å få kontakter som har fortalt om hvordan det virkelig var med sjokkbrekk, tyverier og ran.

Aftenposten skriver.

En bok jeg anbefaler å lese.

Dette innlegget ble publisert i Bøker. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

