Johan Theorins bøker

Da jeg startet på Johan Theorins bøker ble jeg veldig grepet da jeg leste «Skumringstimen»(2007). Ikke lenge etterpå leste jeg hans andre roman «Nattefokk», og den var helt fin den også, men da jeg skulle lese hans tredje roman, «Blodleie», gikk jeg litt i stå. For å komme meg igjennom den, bestemte jeg meg for å låne den som lydbok.  Først etter en stund skjønte jeg at jeg hadde lånt feil bok, nemelig «Nattefokk». Det som er interessant eller litt «skummelt» ved dette, er at jeg ikke oppdaget det før litt ut i boka, og at den nesten var som ny for meg. En annen ting er jo at det du leser selv, og det andre leser for deg, faktisk kan være litt forskjellig. Så nå har jeg lest «Nattefokk» to ganger, og sliter fremdeles med å bli ferdig med «Blodleie». 

"Nattefokk"

"Blodleie"

 Leserglede skriver om de tre første bøkene til Theorin,»Skumringstimen», «Nattefokk» og «Blodleie».

Nå er den fjerde kommet ut og heter «Sankta Psyko», den er ikke fra samme øy, så kanskje det ikke er den fjerde boka i denne serien, bare en ny bok.

«Dit kommer Jan Hauger for å søke jobb som førskolelærer. Men Glenna er ikke som andre barnehager. Den ligger vegg i vegg med Sankta Patricia – med kallenavnet Sankta Psyko – et sikkerhetsgradert sykehus der mentalt forstyrrede voldsforbrytere mottar behandling. Glenna er Sankta Patricias egen barnehage, der pasientenes barn får treffe sine foreldre under nøye overvåkning. En av Jans oppgaver blir å eskortere barna gjennom de underjordiske gangene som forbinder barnehagen med klinikkens besøksrom.» (Gyldendal) Jeg vet om noen som vil ha stor glede av å lese denne romanen, fordi de jobber nesten likt som denne førskolelæreren. Lykke til.

"Sankta Psyko"

Han har også skrevet «Bølgeryttere» som er 15 forskjellige historier samlet i en bok.

Hjemmesiden til Johan Theorin.

Dette innlegget ble publisert i Bøker, De skjønne litteratur pikeklubben, Fyrtårn. Bokmerk permalenken.

3 svar til Johan Theorins bøker

  1. Anne Irene Bøe Hilden sier:

    Hei Anniken!

    Godt nyttår 🙂

    Jeg har også lest» Nattefokk» og «Skumringstimen», og har «Blodleie» liggende på nattbordet. Har gledet meg til å lese den fordi jeg syntes de andre 2 var veldig bra 🙂 Regnet ikke med å bli skuffet, men vi får se………. Vi kan jo snakkes etter å ha lest boka?

    Anne Irene

  2. Tilbaketråkk: “Blodleie” av Johan Theorin | Anniken Røils blogg

Legg igjen en kommentar

