I kveld skal jeg se på månen

I kveld er månen nærmere enn på mange år. Jeg har jo fått meg stjernekikkert, så nå skal jeg stå ute på verandaen i hele kveld med blikket opp mot månen.

Supermåne i kveld

I kveld blir det supermåne. (NRK Nordland) Det er 20  år siden sist månen var så nærme, i tillegg er det stjerneklart, så nå gleder jeg meg.

Jeg leste en liten notis i Aftenposten i går. «Se opp for rekordstor fullmåne». Her står det at månen ikke har vært så nære jorden siden 1983. Månen går i en avlang bane rundt jorden og avstanden varierer derfor mellom 356 000 kilometer og 406 000 kilometer. I morgen vil avstanden være 356 577 kilometer, sier astrofysiker Knut Jørgen Røed Ødegaard. (NTB)    

Fullmåne

Får du ikke tid i morgen må du vente til november 2016 med å få tilsvarende opplevelse, og da er det ikke sikkert at det er stjerneklart.

Dette innlegget ble publisert i Natur og miljø, Stjernehimmelen. Bokmerk permalenken.

Ett svar til I kveld skal jeg se på månen

  1. Kaja S Johansen sier:

    Dette blir bra anniken… Jeg gleder meg også….

Legg igjen en kommentar

