Pust

Jeg leser en bok om pust for tiden. Jeg leser den langsomt, bare et lite kapittel hver dag. Det handler om å puste, og det hanler om å meditere. 

Pustens mirakler

Jo mer jeg leser i denne boken, jo viktigere forstår jeg at pust er. Vi tar det som en selvfølge at pusten bare er der, og det er den jo, helt til vi dør. Men vi puster ulikt, og ikke alle har vi helt kontroll over pusten. Jo mer kontroll over pusten, jo bedre liv.

Det sies at du kan puste deg til visdom og bedre helse. Boken handler om tusenårgamle pusteteknikker som ble utviklet av hinduistiske yogier og kinesiske vismenn for å mestre frykt, helbrede sykdom og for å nå opplysthet.

I Dagens Nærlingsliv D2 står det 17.desember en artikkel om Grete Skjelbreid Poirèe. Hun forteller om viktigheten i riktig pusteteknikk når man skal prestere i store konkurranser, eller treffe blinken i skisyting. Hun sier:»Det er nesten ikke grenser for hva man kan oppnå med et magedrag». Skiskyttere må mestre to idretter i én. Den ene krever vilje og andrenalin, og den andre krever ro og presisjon. De som mestrer kontroll av pust er de som går seirende ut i denne idretten. Man kan ikke lese om denne artikkel på nettsiden ennå, men kanskje den kommer.

I samme artikkel står det om 15 år gamle Ram Bahadur Bomjon som mediterte sammenhengende i 10 mnd. uten mat og drikke.  Ved hjelp av riktig pustetenikk kan man gjennom meditasjon senke pulsen og i neste omgang stoffskiftet. Imponerende, bare det å sitte i ro så lenge.

Vi kan klare oss med noen minutter hver dag, men noen minutter er viktig, bare det å puste, og gjøre det riktig. Jeg øver, litt hver dag.

Dette innlegget ble publisert i Bøker, Meditasjon, Yoga. Bokmerk permalenken.

2 svar til Pust

  1. Pust er viktig…

    Og Jan Kjærstad skriver i «Erobreren»:
    «Jeg, en mester i å holde pusten, fikk vanskeligheter med åndedrettet. Jeg visste hva som foregikk: Jeg fikk rett og slett problemer med å n d e n . Min livsgnist var i ferd med å forlate meg. (…) Jeg sto og snappet etter pusten. Lungene, ikke hjertet, er kjærlighetens vitale organ.»

  2. Tilbaketråkk: Ny bok om yoga | Anniken Røils blogg

Legg igjen en kommentar

