Bougainville

Både rosa og hvit på Karpathos

Bougainville

Dette er en fantastisk plante. Kanskje ikke så lett å få til i Norge, så vi får kose oss med den når vi er på de Sør-europeiske breddegrader.

Jeg var en tur på Karpathos  i forrige uke. Der var den planten utrolig flott.

En slik en vil jeg ha

I Norge kan du få den til om du tar den inn før frosten, lar den stå kjølig 8-10 grader og vanner litt gjennom vinteren. Når våren kommer vanner du den til den spirer og så kan du sette den ut.

Unge planter må pottes om hvert år, og eldre hvert tredje år.

Jeg prøvde i fjor, da fikk jeg det ikke til.  Jeg prøver igjen,og så får vi se.

Vakkert

Prøv du også.

Lykke til

En gammel klassekamerat fortalte meg etter at denne artikkel ble publisert, at denne planten er oppkalt etter en fransk marineoffiser og oppdagelsesreisende på 1700-tallet, Louis Antoine de Bougainville, og kommer opprinnelig fra Brasil.

Dette innlegget ble publisert i Hage og blomster. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

