Thi og Phi

Sommeren 2008 kjøpte jeg meg to artige små figurer.

Thi og Phi

Jeg falt for dem med en gang. Kunstneren, som heter Anja Røhn, sier de heter Thi og Phi. Vi får god kontakt og hun lover å sende meg en mail om opphavet til Thi og Phi. Her er historien:

Ti og Pi

Himmelens historie

Tilly Cho og Pillu Moai som disse to figurene heter kommer fra hver sin planet, men møtes i en verden ny og fri for menneskelig aktivitet.

De er bare en meter høye og lubne i kroppene og de har aldri sett noen andre på denne jorden  enn hverandre, for ganske enkelt, de er de første, men de husker sitt eget liv fra den planeten de kommer fra; Tilly Cho kommer fra Holi, planeten for de opplyste vesener fra den tidligere jorden hvor menneskene bodde for 300 millioner år siden. Han har nå kommet tilbake som første menneske, og han har full hukommelse fra livet på Holi og livet han levde da han bodde på jorden. Han var en Guru også som menneske. Nå tenker han bare på kunst og kjærlighet og å finne seg en kjæreste. Og idet han kjeder seg som mest helt alene på den nye jorden, oppdager han på en eng en liten jente som er helt lik han, men har langt lyst hår og går og nynner på en vise han kjenner. Han plukker blomster til henne og de blir kjærester og føler for første gang på jorden en uendelig kjærlighet for livet og for hverandre.

Det varer ikke lenge før de tenker på å få barn, og det kan de bare få ved å påkalle dem fra de planetene de kommer fra. Tre barn kommer, og det er Lilly Ti som kommer fra en høyere planet men en annen enn foreldrene og hun er svart i huden og har svart krøllete hår, de kaller henne solen, for hun stråler som en sol. Den neste er Walla Moi som kommer fra enda en annen planet, han er rødhåret og lys i huden, han er den intellektuelle av dem. Den tredje ligner på sin far, han er mørk i håret og har lys brun hud, han kommer også fra Holi og er musikeren blant dem.

Alle sammen er kunstnere; Pillu Moai er skulptør, Tilly Cho er maler, Lilly Ti er livskunstner, Walla Moi er tallkunstner og ingeniør, mens Kollo Soa som den tredje heter, er poet og skriver tekster. Alle sammen er elskelige vesener og opplever mye morsomt og spirituellt. Spesielt Tilly Cho er sprø og drar en dag av ren forargelse tilbake til sin planet og kommer tilbake noen dager etter mye klokere og helt grå i håret. Han er den klokeste, men også den mest emosjonele av dem.

Denne historien er også en bok, men den er ikke gitt ut ennå, kommer muligens til å skrive den om igjen om noen år.

Nå er det andre ting jeg holder på med, og alt mitt grunnlag er spirituellt, med bakgrunn fra en organisajon jeg en periode var medlem av; Art of Living Foundation; holder også til i Oslo.

Historien er inspirert fra den organsisasjonen som har nettadresse: www.artofliving.no   www.artofliving.org   Se disse sidene, så ser du inspirasjonen, og da kan du regne med, hvem som er de to menneskene…

Håper du får glede av de to figurene.

 

Anja Røhn

 

Beste hilsner fra Anja Røhn

Anja Røhn sier:

Kjærlighet til verden er kunstnerens oppgave å formidle i følge sin opplevelse av verden.

Og min oppgave slik jeg ser den er her å formidle hva jeg ser og opplever i verden mellom vår verdslige virkelighet og vår oppnåelse av nåde i våre liv. Det er denne mellomverdenen jeg beskriver i all min kunst, både i skulptur og fotografi.

Verden slik jeg ser den er full av et fenomen som kalles Maya, eller også det vi kaller illusjon.

Skarv

Denne verden ser jeg som et middel til å finne hvem man er i forhold til Gudsvirkelighet eller i forhold til Maya. Og dette er veien og målet for ethvert menneske, og opptil enhver om man vil se det og gjøre noe med det. Alle skulpturene mine handler om dette; veien fra Maya til Gud. Og de er alle forklaringer på det ultimate og opplevelsen av forbindelsen til den høyeste virkelighet.

En flott skulptur

Jeg har et mangesidig forhold til kunsten: jeg er skulptør, men jeg jobber også med bilder, både fotografi og maleri, tekstil og tekst.

Jeg er utdannet skulptør fra Kunst og Håndverksskolen i Oslo og Akademiet i Firenze i tillegg til mye annet eget studie og mange år med spirituell praksis og dyptgående studie.

Opprinnelig har jeg jobbet med skulptur i følge klassisk skulptur og opplevelsen av et naturalistisk formspråk med mennesket som utgangspunkt. Nå jobber jeg mer med kombinasjonen mennesket og form for å forklare den opplevelsen jeg har at mennesket har muligheten til utvikling som man ikke kan se, men bare oppleve når man forstår sammenhengen mellom liv og død. Og alt liv er her for en gang å finne en høyere virkelighet enn den man kan se med det utrenede øye. Derfor må man tenke hvem man selv er før man tenker hvem andre er, for Maya er hva vi ser, men Gud er hva vi lever for.

Så nå står disse to figurene over peisen, jeg sier ikke mer.

Thi og Phi

Dette innlegget ble publisert i Kunst og kultur. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

