Kan padder også sørge?

Like etter ferien kom jeg over en padde i trappen ned til parkeringshuset. Den var død, og lå helt nederst i trappen. Jeg tenkte først å fjerne den, men jeg hadde ikke noe å fjerne den med, så jeg lot den ligge. Den ble tørrere og tørrere for hver dag.

Den døde padden

Plustelig en dag kom det en padde til. Den var brunere, så nesten levende ut. Den lå helt stille, og jeg trodde den også var død. Uff ,tenkte jeg, skal dette bli et gravkammer?

Neste dag hadde den flyttet seg bort i et hjørne, så da var det liv i padden. Jeg tenkte jeg skulle ta med meg en spade og hjelpe den opp, hvis det var det som var paddens problem.

Den døde paddens venn

På dag tre satt den levende padden ved siden av den døde. Jeg tenkte kanskje at den ikke klarte å komme opp igjen, men neste dag satt den nesten øverst i trappen.

Så en dag var den borte.

Kanskje den var der for å sørge, kanskje var det mannen eller kona som lå der nede i trappen, eller en god venn, hva vet jeg. Jeg tror den sørget, og nå er sørgetiden over.

Dette innlegget ble publisert i Natur og miljø. Bokmerk permalenken.

2 svar til Kan padder også sørge?

  1. saunes sier:

    En vakker historie som gir rom for undring og ettertanke, og fint skrevet,
    takk!

    • mie sier:

      Tusen takk for at noen bryr seg om – og studerer – dyr.
      Historien tyder på at padder også har følelser. Det har de.
      Jeg går tur med hundene mine, og prøvde tappert å passe på ei padde på veien.
      De kjører fort, selv om fartsgrensen er 30..Hundene bare hoppet bakover, da vi «møttes». Ville ikke ta den med hjem da jeg var redd for at den hadde et «hjem». Men hjalp lille padde ut av veien og bort i grøftekanten.
      Idag ble jeg trist, hadde ikke gått der på et par dager. Da lå lille padde litt fra veikanten, død. Jeg kunne ikke se noen skader på den. Den lå på ryggen.
      Jeg hørte at om noen snur de, og blir liggende på ryggen – dør de.
      Lurer på om noen vet noe om det? Kan det ha vært barn som har gjort det?
      Det bor noen «rampete» i det nærmiljøet..(Akkurat nå prøver jeg ta vare på et pinnsvin, jeg er glad i alle dyr. Det er et liv..)

Legg igjen en kommentar

