Lavendel – fins det noe vakrere?

Lavendelåker

Finnes det noe vakrere enn Lavendel? Er det noe som lukter bedre enn Lavendel? Muligens, men Lavendel er en av mine favoritter.

Lavendel

En av mine drømmer er å vandre i en lavendelåker, bare lukte, se og være.

Mange forbinder lavendel med oljer, sterke dufter og fylte poser i mormors klesskap. Men lavendel kan også spille en rolle i maten vi spiser.

Lavendel passer spesielt godt som grillkrydder til fet fisk. Smaken er noe bitter og bladene brukes i søreuropeisk matlaging.

Lavendel brukes også som tilsetning i syltetøy, kaker og desserter.

Før trodde man at det norske klima var for tøft for denne vakre planten, men nå viser det seg at Lavendel tåler det norske klima veldig bra. Så det er bare å sette igang. Planten trives best i kalkholdig og godt drenert jord. Den liker ikke veldig fuktig jord. Planten trenger mye sol, så sett den midt i sola.

En høst kjøpte jeg en krukke med Lavendel og plasserte den på verandaen. Om høsten plantet jeg den ut i hagen. Neste år var den like fin og vakker, om ikke vakrere. Dette har jeg forsatt med i noen år, så snart har jeg min egen lille Lavendel-åker i hagen.

Lavendel i krukker

Dette som en start

Dette innlegget ble publisert i Hage og blomster. Bokmerk permalenken.

4 svar til Lavendel – fins det noe vakrere?

  1. Anne M. Gilhuus sier:

    Håper den Lavendelen jeg har sådd for første gang i vår, og som jeg har tenkt å plante ut i solveggen på veranda`n når frøene spirer, blir like flott som dine 🙂

  2. annikenroil sier:

    Lykke til, jeg må innrømme at jeg kjøper planter, har de i krukker og setter de i jorden på høsten.

  3. Anne M. Gilhuus sier:

    Har nok vært inne på tanken om å kjøpe en lavendelplante også, men litt artig å prøve å få til de frøene jeg har sådd også da 🙂
    Men det må bli litt varmere i været først, foreløbig har jeg satt ut flere «kunstige» planter på veranda`n vår….bare slik at jeg skal ha litt å se på der ute 😉 Når varmen kommer blir d flere slag Oxalis, Ipomoea, Blomstertobakk, første gang jeg har sådd 😉 og 3 slag med Canna, i forskjellige farger, også første gang jeg har sådd 🙂 Så dette blir litt spennende da 🙂

Legg igjen en kommentar

